Lesezeit: 3 Minuten

Rullemodstand modvirker rotationsbevægelsen af hjulene på palløftere eller gaffeltrucks. En høj rullemodstand fører til et højere energiforbrug i transportkøretøjer samt til et større kraftforbrug ved brug af manuel transport.

Modstanden, der også kaldes for rullefriktion, er ikke konstant, men i høj grad afhængig af typen af dæk og dækkets gummiblanding, målene på dækket og variable faktorer såsom dæktryk og overfladen på underlaget. I modsætning til startmodstanden, som udelukkende refererer til den kraft, der kræves ved start, beskriver rullemodstanden den permanente kraft, der opstår, når et hjul ruller og er rettet i modsat retning af bevægelsen. Vi viser dig i guiden, hvordan du ganske nemt kan beregne rullemodstanden, og hvad du kan gøre for at optimere rullemodstanden.

Faktorer, der påvirker rullemodstanden

Følgende faktorer skal tages i betragtning, når rullemodstanden skal bestemmes. Nogle af faktorerne er direkte afhængige af dækket, mens andre kan ændres uafhængigt af dækket:

Dæktryk

Beregning af rullemodstand: dæk på en gaffeltruck

Jo lavere dæktrykket er, jo højere modstand skal der overvindes ved start. Det bør derfor altid sikres, at dæktrykket er optimalt for alle transportmidler – fra stablere til sækkevogne. Det må dog under ingen omstændigheder øges, således at der opstår en risiko omkring sikkerheden. Før du udskifter dækkene, bør du først kontrollere, om forkert dæktryk er skyld i en høj rullemodstand.

Kvaliteten af dækgummi

Et hårdere overflademateriale gør, at dækket lettere kan rulle, og det sikrer dermed mindre modstand. Men vælger du et dæk af hård gummiblanding, bør du også sikre dig, at køre- og bremseegenskaberne ikke påvirkes negativt. Valget af det rigtige dækgummi er altså i høj grad også afhængig af underlaget: Glatte overflader (fliser, linoleum) kræver blødere, luftfyldt gummi, der giver bedre vedhæftningsegenskaber og samtidig har en god rullemodstand.

Hårde underlag såsom asfalt eller gummigulve kan derimod køres på med dæk af nylon eller polyurethan. De opskummede polyerethandæk har flere fordele: De næsten vedligeholdelsesfrie PU-dæk har forholdsvis lav rullemodstand og god stødabsorbering på selv ujævne og mere krævende underlag.

Til gengæld sikrer dæk af polyamid (nylon) den laveste rullemodstand på hårde gulve. De brudsikre dæk bruges på overflader i hygiejnisk følsomme områder grundet deres modstandsdygtighed over for fedtstoffer, baser og syrer.

Dækkonstruktion

Moderne brændstofbesparende dæk er kendetegnet ved et design, der optimerer rullemodstanden, hvilke reducerer deformationen i dækket under kørsel. Ud over materialevalg er denne deformation også ansvarlig for rullemodstanden.

Dækdimension

Brede og flade hjul har en højere rullemodstand end smalle og høje hjul.  Du skal dog vælge de dæk, der passer til transportmidlet for at opnå de bedste resultater.

Alderen på dækkene

Ældre og slidte dæk giver mere slinger, og det er sværere at manøvre transportmidler. Men selv helt nye dæk kan faktisk have en midlertidig højere rullemodstand, mens de køres til. Hold løbende øje med rullemodstanden, og udskift dækkene om nødvendigt.

Vej- eller gulvbelægning

Endelig har belægningen, der køres på, også indflydelse på rullemodstanden. Det gør en mærkbar forskel, om der køres på linoleum, beton, asfalt eller sand. Er der meget kørsel på dit lager, bør du vælge en gulvbelægning, der på sigt reducerer rullemodstandne.

How to: Instruktioner til beregning af rullemodstand

  1. Beregning af rullemodstand

    Rullemodstanden (FR; også kendt som rullemodstandskoefficienten) kan beregnes ved hjælp af formlen:
    FR = CR x FN.

    Modstanden er resultatet af rullemodstandskoefficienten (CR) og normalkraften (FN). Normalkraften afhænger af vægten på hjulet.

  2. Beregning af rullemodstandskoefficienten

    Rullemodstandskoefficienten afhænger af dækkets og underlagets materialer samt dækkets mål (R=Radius) og den tilbagelagte afstand i meter (d). Dette giver følgende formel:
    CR = d/R.

    Afstanden her angiver afstanden mellem normalkraften (FN) og hjulets midte og er forårsaget af deformationer ved rulning.

  3. Beregning af rullemodstand med en kendt rullemodstandskoefficient

    Hvis der findes tabeller for friktionskoefficienten for forskellige materialer, skal rullemodstandskoefficienten ikke beregnes yderligere. Her kan du blot slå værdien op og bruge den i beregningsformlen.

Hvorfor dæk med lav rullemodstand kan svare sig

For transportkøretøjer med en årlig kilometer kørsel på omkring 50.000 kilometer kan brug af dæk med optimeret rullemodstand spare flere hundrede euro om året. Men selv med manuelle transportmidler råder vi til at sikre lav rullemodstand: Det betyder, at transporten er hurtigere, mere ubesværet og mere ergonomisk – både for menneske og maskine.

Billedkilde:
© gettyimages.de – RicardoImagen
, cesar fernandez dominguez